Blender – mitat

Valtterilta on tullut sen verran kysymyksiä liittyen Blender-mallien muuttamiseen teknisiksi piirustuksiksi mittoineen, että olen tutkaillut asiaa tarkemmin ja löytänyt ainakin yhden keinon avuksi.

Properties ikkunasta toinen välilehti vasemmalta on Scene. Välilehdeltä löytyy kohta Units, jossa on oletuksena asetus ”None”. Kun aktiiviselksi muutetaan ”Metric” Transform lehden mitat muuttuvat metreihin ja asteisiin.

Tämän jälkeen mennään Edit modeen ja laitetaan oikealla sivulla näkyvästä Transform alueesta Numerics-kohdasta Edge Length, Face Angled ja Face Area aktiiviseksi.

Tämän jälkeen kun laitat objektin aktiiviseksi (paina A ja kappale muuttuu keltaiseksi) näkyy särmien pituudet, kulmien astemäärä ja keskellä olevien tahkojen pintala. Kappaleen yksittäisten osien mitat näkyvät, kun valitset haluamasi osan aktiiviseksi. Huomaa alareunan napit vertex(kärjet), edges(särmät), ja faces(tahkot). Kappaleen osien (kärkien, särmien, tahkojen) valinta tehdään niin ikää hiiren oikealla napilla.

Alla kuva kuutiosta ylhäältä päin.

Mitat näkyvät ainoastaan Edit Modessa, eli en tällä erää keksi muuta keinoa tallentaa näitä 2D-kuvaksi mittoineen, kuin screen shotit edit modessa sivulta, edestä, takaa, ylhäältä jne. Parempikin keino varmasti on olemassa, mutta se minun täytyy ensin keksiä🙂

One thought on “Blender – mitat

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s