Blender – navigointi ja näppäinkomennot

Ennen kuin Blenderillä voi tehdä konkreettisesti yhtään mitään sitä on opeteltava käyttämään. On opeteltava navigoimaan 3D-tilassa, tietämään erilaisten ikkunoiden käyttötarkoitus ja harjoittelemaan muutama perus näppäinkomento. Myös hiiren käyttöä joutuu hieman treenaamaan.

Blender voidaan jakaa erilaisiin työtiloihin, ja niitä voi yhdistellä mielensä mukaan. Alla on kuva Blenderin aloitusnäkymästä. Työtilat löytyvät ikkunoiden äärilaidasta (joko vasemmasta ala- tai yläreunasta).

  1. Objektityökalut. Jos ikkuna ei näy, sen tilalla näkyy pieni + -merkki, josta työkaluikkuna avautuu. Tämä ikkuna muuttuu sen mukaan, mikä toimintatila on avoinna (object mode, edit mode, sculpt mode…)
  2. Työtilat avautuvat
  3. 3D-ikkuna
  4. Toimintatilat avautuvat
  5. Muokkaustyökalut. Jos ikkuna ei näy, sen tilalla näkyy pieni + -merkki, josta työkaluikkuna avautuu.
  6. Yhteenveto kaikesta tiedoston sisältämästä materiaalista (objektit, lamput, kamerat…)
  7. Tarvikkeet. (Materiaalit, tekstuurit, ympäristö, muuntimet…)
  8. Aikajana

Hiiren käyttö poikkeaa Blenderissä tavallisesta hiiren käytöstä. On tärkeää että käytössä on sellainen hiiri, jossa on vasen ja oikea nappi, sekä rulla keskellä.
Lyhyesti hiirenkäytöstä:

  • Zoomaus tapahtuu keskirullaa vierittämällä eteen tai taakse päin.
  • Pääset tarkkailemaan objektia vapaasti erisuunnilta painamalla keskirullan alas ja liikuttemalla hiirtä.
  • Pääset liikkumaan ylös ja alas painamalla shift ja vierittämällä keskirullaa eteen tai taakse päin.
  • Objektien, kärkien (vertex), särmien (edges) ja tahkojen (faces) valinta tapahtuu hiiren oikealla napilla.
  • Lähes kaikenlaiset muut (ikkunoiden, toimintojen) valinnat tehdään hiiren vasemmalla napilla.

Esimerkiksi jos haluaa liikuttaa kappaletta object modessa, painat hiiren oikealla napilla kappaleen aktiiviseksi. Tässä kohtaa kappaleen ympärille tulee keltainen reunus, ja kappaleen kohdalle punainen, vihreä ja sininen nuoli. Painamalla hiiren vasemmalla napilla nuolista pääset liikuttamaan kohdetta x-, y- tai z-suuntaisesti.

Näppäinkomennot nopeuttavat mallintamista. Niiden joilla ei ole erillistä numeronäppäimistöä (kuten minulla) kannattaa tässä välissä mennä muuttamaan näppäimistön perus numerot toimintaan. Eli painetaan File > User preferences > Input > Emulate Numpad (painetaan aktiiviseksi). Alla lyhyesti eniten käyttämiäni näppäinkomentoja:

  • Lisätään objekteja (Add) = Shift A
  • Skaalataan objektia (Scale) = S
  • Pyöritetään objektia (Rotate) = R
  • Liikutellaan objektia (Translate) = G
  • Valitaan kaikki aktiiviseksi/ei aktiiviseksi = A
  • Perutaan edellinen toiminta (Undo) = Ctrl Z
  • Poistaminen (Delete) = X
  • Kappaleiden linkittäminen toisiinsa (Parent) = Ctrl P
  • Yhteen liittäminen (Join) = Ctrl J
  • Kappaleen tuplaaminen/monistus (Duplicate) = Shift D
  • Valinta vetämällä (vedetään vasemmalla napilla) = B
  • Valintatyökalu (valinnat vasemmalla napilla) = C
  • Pursotus (extrude region(edit mode)) = E
  • Renkaalla jakaminen ja liuttaminen (Loop Cut and Slide) = Ctrl R
  • Näkymä vasemmalta (left) = Ctrl 3
  • Näkymä oikealta (right) = 3
  • Näkymä takaa (back) = Ctrl 1
  • Näkymä edestä (front) = 1
  • Näkymä alhaalta (bottom) = Ctrl 7
  • Näkymä ylhäältä (top) = 7
  • Näkymä kamerasta (camera) = 0
  • Liikutaan kohteen ympäri vasemmalle = 4
  • Liikutaan kohteen ympäri oikealle = 6
  • Liikutaan kohteen ympäri ylös = 8
  • Liikutaan kohteen ympäri alas = 2
  • Liikutaan vasemmalle = Ctrl 4
  • Liikutaan oikealle = Ctrl 6
  • Liikutaan ylös = Ctrl 8
  • Liikutaan alas = Ctrl 2

Paljon toimintoja löytyy valikosta, ja usein niiden yhteydessä lukee myös toiminnon vastaava näppäinkomento. Yhdelle oleelliselle toiminnolle, jakamiselle (subdivide) en ole keksinyt näppäinkomentoa, vaikka se on yksi tärkeimmistä Edit moden työkaluista. Näppäinkomennot auttavat myös tarkkaan mallinnukseen. Esimerkiksi jos halutaan pyöräyttää kappaletta x-akselin ympäri 60 astetta, tarvitsee vain valita kappale aktiiviseksi ja painaa R X 60.

Tein nopean mallinnuksen lasista, jossa olen käyttänyt edellä mainittuja toimintoja joko valikosta tai näppäinkomennoilla.

4 thoughts on “Blender – navigointi ja näppäinkomennot

    • Totta. Pitää tehdä nuo videot asia kerrallaan, niin niistä ei tule liian pitkiä🙂 Fluid -simulaation tekeminen on sen verran hidasta, että sille pitää antaa ihan oma video. Taidankin seuraavassa artikkelissa käsitellä simulaatioita!

  1. Valtterilla ei ole mitään pahaa sanottavaa virtuaalimaailmasta mutta hän mielellään muuttaa kuvat kouriintuntuviksi esineiksi. Kuinkahan esimerkkilasin(tai jonkin muun ) voisi muuttaa 2D-piirustukseksi mittoineen? (Tämän voisi stten tulostaa paperille ja laittaa nastalla verstaan senälle ohjeeksi toteutusta varten)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s