Blender

blenderBlender on ilmainen 3D-grafiikan mallinnusohjelma. En tiennyt tästä ohjelmasta ennen kesää 2011 kun serkkuni (tuo tietotekniikka- ja ohjelmointitaituri) mainitsi siitä. Asensin ohjelman saman tien koneelleni, mutta käyttöliittymä tuntui niin vaikealta että opettelu jäi sikseen. Suurin kynnys olisi ollut opetella valtava määrä näppäinkomentoja joilla mallinnetaan ja navigoidaan 3D-avaruudessa. Näppäinkomentojen vaikeusastetta lisää se, että ne on alunperin suunniteltu pc-koneille ja maciähän minä käytän. Onneksi nykyisissä versioissa suurin osa toiminnoista löytyy myös valikosta.

Viimeisin mallinnukseni, glögimuki. Näin joulua odotellessa.

Ryhdistäidyin opiskelun suhteen tänä syksynä ja opettelin ohjelman vaihe vaiheelta Blenderin kotisivuilla olevien tutoriaalien avulla. Nyt ohjelman toimintalogiikka on jo hallussa ja mallintaminen sujuu helpommin.

Oleellisin tieto lienee se että kappaleiden mallinnus tapahtuu eri toimintatiloissa. Eri toimintatiloihin pääsee valitsemalla ensin jonkin kappaleen aktiiviseksi Object Modessa, ja sen jälkeen muuttamalla toimintatilaa valikosta. Lyhyesti:

  • Object Mode Kaikki projektissa olevat objektit (kappaleet, lamput, kamerat) on valittavissa, liikuteltavissa, animoitavissa.
  • Edit Mode Pääset muokkaamaan kappaletta.
  • Sculpt Mode Pääset vapaalla kädellä veistämään kappaletta.
  • Vertex Paint Pääset vapaalla kädellä maalaamaan kappaletta.
  • Texture Paint Pääset maalaamaan tekstuuria (kuvaa, videota) kappaleeseen. Tätä käytetään esimerkiksi realististen ihmiskasvojen mallintamisessa (tällöin tekstuurina käytetään oikeaan valokuvaa ihmiskasvoista).
  • Weight Paint Vaativampaan animointiin. Tätä käytetään jos mallinnettu hahmo (ihminen, otus, eläin) on tarkoitus animoida vaikkapa kävelemään. Tätä ei voi lyhyesti kuvailla, joten tästä lisää myöhemmin.

Blenderissä on oma sisäänrakennettu renderoija. Huomion arvoinen seikka on että yläpalkista voi vaihtaa renderointimoottoria.

Blender Render on oletusrenderoijana.
Blender Game on tarkoitettu pelien tekemiseen. Kappaleille saa helposti luotua fysiikat ja peliä saa testattua vaivatta suoraan blenderissä.
Cycles Render renderoi todella buenoa jälkeä. Tämä on uusi tehokas renderoija joka tuli ohjelmaan (versioon 2.63a) tänä vuonna (2012)
Sääli vain ettei tuo Cycles Render toimi koneellani. Niin, vain ja ainoastaan minun koneellani! Päiväkausien hiusten repimisen jälkeen sain selville, että renderointiongelmat eivät johdu minusta. Cyclesin GPU-renderointi ei toimi OSX Snow Leopard 10.6.8. käyttöjärjestelmässä koneessa, jonka näytönohjaimena on ATI Radeon HD 4850. Vika on siis nimenomaan Maceissä jossa on edellä mainittu näytönohjain. Eipä sitten muuta kuin haaveilemaan uudesta koneesta, jossa näytönohjaimena on Nvidia.

Alla on videonäyte hieman brutaalista autopelistä, jonka tein viime kuussa. Pahoittelen, että autosta puuttuu pohja🙂

3 thoughts on “Blender

  1. Valtteri on kanoottihenkilö ja pohtii nyt voisiko blenderillä suunnitella kanootin kaaripiirustukset ja sitten tulostuttaa nämä kopiolaitoksella luonnolliseen kokoon.

    • Mielenkiintoinen ajatus, Valtteri. Blenderillä ei mielestäni ole samanlaista laskentaan perustuvaa mallinnusta kuin esimerkiksi Archi- tai AutoCadissä, mutta kappaleiden kokoon pystyy kyllä vaikuttamaan hyvin tarkasti, desimaalin tuhannesosan tarkkuudella. Mitään tiettyä mittayksikköä Blenderissä ei ole, vaan luvut perustuvat koordinaatteihin tilassa. Tarkkaan 3D-mallintamiseen käytetään usein apuna sinikopioita, joista näkee mallinnettavan tarkemmat tiedot ja mitat eri kulmista. Kulkupelien sinikopioita löytää vaikkapa tuolta: http://www.the-blueprints.com/.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s